Dana 13. svibnja 2023. godine u 00:08 sati ribarski brod „Val Dva“ nasukao se na otočić Sestrica Mala, u povratku prema luci Šibenik, a nakon cjelodnevnog ribolova tijekom prethodnoga dana. Uslijed odsukavanja vlastitim porivom i nastavka plovidbe nakon udara i nasukanja, ribarski brod „Val Dva“ potonuo je nedugo zatim uz istočnu obalu otočića zbog naplavljivanja uslijed oštećenja pramčanoga dijela broda. Tri osobe koje su se nalazile na brodu, napustile brod i doplivale do obale otočića Sestrica Mala, odakle su spašeni od strane službe traganja i spašavanja. U pomorskoj nesreći nije bilo ozlijeđenih osoba, niti onečišćenja mora.
Dana 21. svibnja 2023. godine brod je uklonjen s mjesta pomorske nesreće, a iz Upisnika brodova brisan 26. lipnja 2024. godine.
Uzročni čimbenik ove pomorske nesreće u dijelu nasukanja smatra se združeni učinak postavljanja broda u automatski način plovidbe (autopilot) s izostankom kontinuiranog izviđanja i primjene mjera opreznosti, a što je vrlo izgledno posljedica pomanjkanja koncentracije i/ili stanja umora osobe koja je upravljala brodom. U dijelu potonuća broda uzročnik je samostalno odsukavanje broda unatoč kritičnim oštećenjima, bez prethodne stručne procjene stanja oštećenosti broda i procjene stanja plovnosti.
Kontributivnim čimbenikom ove pomorske nesreće smatra se činjenica da se na brodu nije nalazio najmanji propisani broj stručnih članova posade kako bi se osigurali nužni i potrebni uvjeti za neometano i kontinuirano izviđanje i obavljanje sigurne pomorske navigacije, vodeći računa o organizaciji radnog vremena i dostatnom odmoru članova posade. U takvim okolnostima vrlo je izgledno prevladao učinak pomanjkanja koncentracije i/ili stanja umora (akutnog ili akumuliranog) osobe koja je upravljala brodom, uslijed prethodnih ekstenzivnih plovidbi.
Dodatni kontributivni čimbenik, koji proizlazi iz skupa činjeničnih stanja opisanih u analizi ovoga izvješća, ukazuje na neodgovarajuću primjenu standarda i pravila sigurnosti na brodu i sigurnog upravljanja i eksploatacije broda (eng. safety culture, safety awareness) što je u svom kumulativu doprinijelo ishodu pomorske nesreće.
Okolnosti i čimbenici koji su doprinijeli nastanku ove pomorske nesreće na primjereni način uređeni su propisima iz područja sigurnost plovidbe, te poznati u pomorskoj praksi koja zahtjeva „uobičajeno iskustvo pomorca“. Stoga Agencija za istraživanje nesreća u zračnom, pomorskom i željezničkom prometu, temeljem okolnosti nastanka i ishoda ove pomorske nesreće izdaje sljedeće opće sigurnosne preporuke, odnosno sigurnosne pouke:
✓ AIN05-SL-6/2024
Ukrcaj nužnog i dovoljnog broja stručne posade i organizacija radnog vremena s vremenom odmora
Agencija za istraživanje nesreća u zračnom, željezničkom i pomorskom prometu ističe kako je ukrcaj najmanjeg propisanog broja članova posade s odgovarajućim svjedodžbama o osposobljenosti i dopunskoj osposobljenosti jedan od bitnih uvjeta kojima brod mora udovoljavati kako bi bio sposoban i siguran za plovidbu.
Formalno prijavljena osposobljena posada mora se i stvarno nalaziti na brodu, čime se, pored poštivanja propisa, osigurava i nužna razina sigurnosti upravljanja brodom i sigurnost posade, te sprječavaju rizici nastanka pomorske nesreće.
U cilju pravilnog i sigurnog obavljanja poslova na brodu i održavanja straže, kompanija odnosno brodar dužan je na brod ukrcati dovoljan broj stručne i zdravstveno sposobne posade vodeći računa o organizaciji radnog vremena kako bi se osigurao dostatan odmor i spriječio umor članova posade. Najveći dopušteni broj sati rada pomorca (zapovjednika, časnika i drugih članova posade) ne smije biti veći od 14 sati dnevno. Pomorcu se mora osigurati najmanje 10 sati odmora u razdoblju bilo kojih 24 sata i 77 sati odmora u razdoblju od bilo kojih sedam dana.
Adresati: Ova sigurnosna pouka namijenjena je brodovlasnicima, brodarima, kompanijama, pomorcima.
✓ AIN05-SL-5/2024
Postupanje u slučaju pomorske nesreće
U slučaju pomorske nesreće nužno je postupiti na način da se spriječe i ograniče daljnje opasnosti po ljudske živote, imovinu i morski okoliš, stoga se preporučuje:
– U slučaju pomorske nesreće pomoć zatražiti bez odgode izravno od službe traganja i spašavanja na moru pozivom na besplatni broj telefona 195 Nacionalne središnjice za usklađivanje traganja i spašavanja na moru (MRCC Rijeka) ili putem obalnih radijskih postaja Plovputa na radijskom kanalu VHF Ch 16 ili VHF DSC 70. Pomoć je moguće zatražiti i putem jedinstvenog europskog broja za hitne službe 112 koji će pozivatelja povezati sa službom MRCC Rijeka.
– U pozivu je potrebno pružiti informacije o lokaciji pomorske nesreće, vrsti pomorske nesreće, identifikacijske podatke o plovnom objektu u opasnosti (ime, pozivni znak), broju osoba, te ima li ozlijeđenih i o kakvim vrstama ozljeda se radi.
– Do dolaska službe traganja i spašavanja postupiti prema uputama operatera.
– U slučaju nasukanja preporuča se ne nastavljati plovidbu bez prethodne stručne procjene stanja oštećenosti broda i plovne sposobnosti broda, te odobrenja nadležnih tijela o nastavku plovidbe.
– U slučaju napuštanja broda koristiti osobna sredstva za spašavanje.
Adresati: Ova sigurnosna pouka namijenjena je svim sudionicima u pomorskom prometu.