Air, Maritime and Railway Traffic Accidents Investigation Agency

Air, Maritime and Railway Traffic Accidents Investigation Agency

Air, Maritime and Railway Traffic Accidents Investigation Agency

Air, Maritime and Railway Traffic Accidents Investigation Agency

Gubitak napajanja nove zgrade HKZP-a. – HKZP, Zagreb, 30.07.2014.

Gubitak napajanja nove zgrade HKZP-a. – HKZP, Zagreb, 30.07.2014.

Gubitak napajanja nove zgrade HKZP-a. – HKZP, Zagreb, 30.07.2014.

Summary:

Dana 30. srpnja nakon intenzivnog razdoblja padalina, kada je u kratkom vremenu od 32 minute palo približno 53 l/m2 kiše, došlo je do nakupljanja vode na površinama objekata HKZP-a, uključujući: parkiralište, dvorišni prostor, prometnice te prilaznu rampu vanjskog ulaza u strojarnicu klimatizacije koja se nalazi u podrumu nove zgrade HKZP-a. Uslijedilo je popuštanje protu-poplavne vodene barijere koje je uzrokovalo prodor iznimne količine vode iz dvorišnog dijela niz prilaznu rampu prema podrumskim prostorijama u kojim se nalaze administrativni prostori nove zgrade HKZP-a i strojarnici. Zbog navedenog je nastao udarni val koji je probio vrata strojarnice pa je voda počela nadirati u podrumske prostorije.

Preko 112 upućen je poziv koji je prespojen na JVP Velika Gorica i drugi poziv prema vatrogasnoj postrojbi ZLZ, koja nije izašla na intervenciju zauzeta vlastitim intervencijama. Voda je i dalje prodirala velikim intenzitetom te je u podrumskoj prostoriji, UPS-DC, došla do nivoa od 3-5 cm, dok je u donjem dijelu strojarnice razina vode iznosila i do 70 cm. Nakon 17 minuta JVP Velika Gorica je stigla na intervenciju.

U nastalim okolnostima RZTS donosi odluku o isključenju UPS sustava iz operativnog rada, međutim ta aktivnost nije usklađena sa SUP, a iz razgovora između CNU i SUP neposredno prije isključenja UPS-ova SUP je informiran da neće ostati bez napajanja. Sve manipulacije i isključivanja uređaja za napajanje, provođeni su unatoč neposrednoj opasnosti po život RZTS i DEEK.

Suočeni sa visoko stresnom situacijom u kojoj se RZTS, CNU ZTS Zagreb i SUP-u OKZP Zagreb do sad nisu nalazili, niti su za nju bilu uvježbani, izostala je valjana i pravovremena suradnja koja je mogla spriječiti nekontrolirani prekid napajanja većine tehničkih sustava u OKZP: CroATMS_C, VRRS, ARES, MUX HKZP, ARTAS, AFTN, AIDB, FAMA.

U trenutku gašenja UPS-ova i prestanka rada uređaja, u OKZP-u Zagreb bilo je otvoreno 8 sektora u konfiguraciji „8T“ na kojima je radilo 16 kontrolora zračnog prometa. Prema podacima sa FMP-a u zračnom prostoru pod nadležnošću OKZP Zagreb u trenutku otkaza sustava bilo je ukupno 42 zrakoplova te 7 zrakoplova u zračnom prostoru u nadležnosti Podružnica. U prostoru TMA i CTR Zagreb zbog izrazito lošeg vremena obustavljena su sva polijetanja, a od dva zrakoplova u dolasku jedan je poslan na alternaciju Pula. Zbog složene meteorološke situacije izdano je 14 SIGMET upozorenja i pravovremeno su uvedene regulacije prometa što je znatno umanjilo satno opterećenje u trenutku gubitka uređaja.

U isto vrijeme odvijala se i smjena djelatnika KZP, pa dio djelatnika, koji je došao u popodnevnu smjenu nije mogao ući u zgradu HKZP-a kroz glavna ulazna vrata jer se radi nestanka električne energije nisu mogla otvoriti. Rukovoditelj OKZP-a i CESUP obišli su sektore i upozorili kontrolore da povećaju separaciju između zrakoplova prilikom razdvajanja. Poučen prijašnjim iskustvima CESUP je prethodno obavijestio pojedine sektore o mogućim implikacijama u slučaju da dođe do poplave u strojarnici. Informacija koju su prenijeli kolegama na sektorima bila je ključna za rješavanje potencijalnih konfliktnih prometnih situacija na sektorima.

Na sektoru „HW“ u trenutku nestanka radarske slike i radio-komunikacije ostao je neriješen potencijalni konflikt između 2 zrakoplova unutar zračnog prostora BiH te između 2 zrakoplova koji su zbog obilaženja „lošeg“ vremena znatno odstupili od planirane rute te naknadno nakon prestanka pružanja usluge KZP,postali potencijalni konfliktni promet. U zračnom prostoru TMA/CTR Zagreb nisu zabilježene konfliktne situacije kao ni u zračnom prostoru pod nadležnošću Podružnica.

Po dolasku tri vatrogasna vozila uključeno je pet pumpi za vodu, te je nakon kratkog vremena i tendencije pada razine vode u prostoriji UPS-DC pokrenuto ponovno uključenje UPS napajanje sustava.

Istraga je utvrdila neposredni uzrok ovog događaja: neadekvatnu manipulaciju sa sustavom besprekidnog napajanja u sprezi s nedovoljnom koordinacijom i nepreciznom komunikacijom u ključnim trenutcima, koja je uzrokovala nenajavljeni prekid napajanja većine operativnih sustava, odnosno potpunu nemogućnost pružanja sigurnih ATM usluga.

Okolnosti koje su prethodile i u daljnjem nepovoljnom slijedu uzrokovale nemogućnosti pružanja sigurnih ATM usluga su: poplava prostorija u novoj zgradi HKZP-a u kojima se nalazi elektroenergetsko postrojenje, uslijed olujnog nevremena s velikom količinom oborina koju sustav za odvodnju vode nove zgrade HKZP-a nije mogao efikasno odvesti.

Iako je ispad sustava u nastalim okolnostima uzrokovan ljudskom pogreškom, istraga je potvrdila sustavne nedostatke, od kojih neki postoje u organizaciji i duži niz godina, a čije rješavanje može značajno povećati razinu sigurnosti u ovakvim ili sličnim kritičnim situacijama:

  • Od strane nadležnih tijela nije potvrđen popis kritične infrastrukture HKZP, nije se pristupilo izradi sigurnosnog plana kritične infrastrukture i sigurnosni (security) koordinator za pojedine dijelove nacionalne kritične infrastrukture kojom upravlja HKZP nije određen,
  • Nije provedena sigurnosna procjena zgrade (safety assesment),
  • Postupak koji opisuje postupanje u slučaju elementarnih nepogoda je neadekvatan, a Fallback i Service continuity način rada sustava za situaciju ovog tipa nije definiran,
  • Odvodnja oborinskih voda je neodgovarajuća i nameće se izrada odgovarajuće studije odvodnje.,
  • Odaziv vatrogasaca nije konzistentan ozbiljnosti situacije, niti je bio odgovarajuće propisan.,
  • Ostali organizacijski nedostatci: nedostatan i nedjelotvoran komunikacija/postupak između DEEK i CNU/D, nema telefona u sobi UPS-DC, na više sustava i uređaja je primijećen rad bez vremenske sinkronizacije, nejasnoće oko odgovornosti za održavanja zgrade, ključ razvodnog ormara UPS nalazio se na drugom kraju zgrade.

✓ AIN04_SR_ 02-2015

U skladu sa Zakonom o kritičnim infrastrukturama (NN. 56/13) i Odlukom Vlade Republike Hrvatske o određivanju sektora iz kojih središnja tijela državne uprave identificiraju nacionalne kritične infrastrukture na prijedlog nadležnog tijela državne uprave te liste redoslijeda sektora kritičnih infrastruktura (NN. 108/13), te prijedlogom Registra kritičnih vrijednosti i Pregledom kritičnih infrastruktura HKZP, od strane nadležnih tijela provesti postupak za potvrđivanje popisa kritične infrastrukture HKZP.


✓ AIN04_SR_ 03-2015

U skladu sa Zakonom o kritičnim infrastrukturama (NN. 56/13) izraditi Sigurnosni plan kritične infrastrukture i imenovati Sigurnosnog koordinatora za pojedine dijelove Nacionalne kritične infrastrukture kojom upravlja HKZP.


✓ AIN04_SR_ 04-2015

Izraditi programe i uputa za održavanje objekata i pripadajuće infrastrukture HKZP-a koji nedostaju, napraviti reviziju svih postupaka i uputa koje se odnose na održavanje zgrade i odvodnje te jasno definirati odgovorne osobe i njihovu raspoloživost. Planovima obuhvatiti sigurnosnu procjenu zgrade, sustav veza, rekonstrukciju odvodnje oborinskih voda te izradu studije odvodnje prema potrebi.


✓ AIN04_SR_ 05-2015

Dopuniti i revidirati plan za krizne situacije sukladno uočenim nedostacima tijekom i nakon događaja, kojim obuhvatiti: minimum funkcijskih zahtjeva za sva operativna radna mjesta obzirom na neprekinutost rada, izradu OPS modela rada u slučaju kritične situacije (elementarne nepogode), poboljšanje komunikacije između tehnike i operative te ograničenja ulaska u operativne prostorije neovlaštenim osobama.


✓ AIN04_SR_ 06-2015

Započeti s uvođenjem kontinuiranog anti-stres programa i programa adekvatne psihološke intervencije u kriznim situacijama – CISM, angažiranjem stručnjaka psihologa. Navedenim programom prema potrebi obuhvatiti i tehničko osoblje HKZP.


✓ AIN04_SR_ 07-2015

Provesti radionicu na temu „Postupanje u kriznim situacijama HKZP“, kojom obuhvatiti iskustva i naučene lekcije iz ovog događaja, za tehničko i operativno osoblje HKZP. U radionicu odgovarajuće uključiti infrastrukturu i osoblje ZMiN pod nadležnošću MORH. Redovito uvježbavati propisane postupke.

Investigation details:

Investigation ID 343-08/14-04/172
Start of investigation 30.07.2014.
End of investigation 01.06.2015.
Type
Status

Documents:

i

Safety recommendations:

The Air, Maritime and Railway Traffic Accidents Investigation Agency, based on the conducted investigation of this accident, in order to increase the safety of the railway system, issues the following safety recommendations:

Skip to content