Dana 10. ožujka 2024. godine oko 10:30 sati na trajektnom pristaništu luke Biograd na Moru izbio je požar na RO-RO putničkom brodu „Kijevo“, čije su inicijalno gašenje započeli članovi posade, a potom lokaliziran i u cijelosti ugašen oko 12:20 od strane vatrogasne službe. U pomorskoj nesreći nema ozlijeđenih osoba niti onečišćenja mora. Materijalna šteta je u nastambama posade i pripadajućem hodniku na palubi 3. Izvor požara utvrđen je u jednoj od kabina palube 3, čiji je uzrok tehnički kvar na električnim instalacijama potrošača na mjestu izvora požara.
S obzirom na rezultate očevida, prikupljene izjave očevidaca (imajući u vidu kako ne postoje neposredni svjedoci trenutka nastanka požara u zaključanoj kabini), te prethodno navedeno u tekstu analize, a uzevši u obzir termičke destrukcije visoke razine, podrobniji uzrok požara manifestiran tehničkim kvarom na električnim instalacijama potrošača, moguće je determinirati jedino hipotezom za koju nisu utvrđeni čimbenici niti okolnosti koji bi opovrgnuli istu. U tom pogledu, može se pretpostaviti kako je pregrijavanje i/ili iskrenje dovelo do taljenja plastičnih komponenti potrošača i izolacije električnih vodiča, što je izazvalo kratki spoj na istima, te iniciranja požara koji se potom prenio na obližnje gorive tvari u kabini, primarno na tapeciranu sjedeću garnituru i drvenu građu namještaja.
Požari na plovnim objektima, uzrokovani električnim potrošačima često su nepredvidivi i teško kontrolirani u visokoj fazi njihove razvijenosti, stoga je u takvim slučajevima, kako se i potvrdilo ovom pomorskom nesrećom, od ključne važnosti pravovremena reakcija posade, što se postiže redovnim uvježbavanjem postupanja i redovnim održavanjem sredstava protupožarne zaštite s ciljem ograničavanja požara i zaštite ljudskih života, a u okolnostima u kojima je to potrebno i uz obveznu asistenciju vatrogasnih službi.
✓ AIN05-SL-7/2024
U praksi istražnih tijela kod istraživanja požara električnih potrošača u prostorijama posade, najčešći uzroci povezani su s preopterećenjem električnih vodova uslijed priključivanja više potrošača visoke snage na jedan izvor (utičnicu) električne energije. Premda se u konkretnom slučaju požara na brodu „Kijevo“ može isključiti uzrok požara zbog preopterećenja električnog voda, ujedno se ne može u potpunosti isključiti određeni doprinos priključivanja više potrošača na jedan izvor električne energije, kao i moguće okolnosti nastupa intermitentnog napona uslijed slabog kontakta između utičnice i T-priključka namijenjenog za priključivanje više potrošača.
U tom pogledu, kao dobru praksu, kojom se na jednostavan način mogu prevenirati i reducirati neželjene okolnosti nastanka požara električnih potrošača, preporuča se koristiti isključivo jedan potrošač po jednoj utičnici.
Adresati: Ova sigurnosna pouka namijenjena je brodovlasnicima, brodarima, kompanijama, pomorcima.