AIN - Agencija za istraživanje nesreća u zračnom, pomorskom i željezničkom prometu

Agencija za istraživanje nesreća u zračnom, pomorskom i željezničkom prometu

AIN - Agencija za istraživanje nesreća u zračnom, pomorskom i željezničkom prometu

Agencija za istraživanje nesreća u zračnom, pomorskom i željezničkom prometu

Potonuće putničkog broda „Brijunka“ – otok Veliki Brijun, 27. ožujka 2023.

Potonuće putničkog broda „Brijunka“ – otok Veliki Brijun, 27. ožujka 2023.

Potonuće putničkog broda „Brijunka“ – otok Veliki Brijun, 27. ožujka 2023.

Ukratko:

Dana 27. ožujka 2023. godine u ranim jutarnjim satima putnički brod „Brijunka“, privezan u četverovez u luci Brijuni, potonuo je na mjestu priveza uslijed nevremenom uzrokovanog oštećenja i prodora mora. U pomorskoj nesreći došlo je i do oštećenja krmenog dijela obližnje privezanog Ro-Ro teretnog broda „Supin“. U predmetnoj nesreći nije bilo smrtno stradalih niti ozlijeđenih osoba. Također nije bilo onečišćenja mora i morskog okoliša uljima, dok su plutajući dijelovi broda i njegove pripadajuće opreme istoga dana prikupljeni iz mora.
Sljedećeg dana, 28. ožujka 2023. godine brod „Brijunka“ uklonjen je s mjesta nesreće i smješten u lučkom području Brodogradilišta Uljanik.

​UZROČNI ČIMBENIK POMORSKE NESREĆE:

Pucanje jednog pramčanog konopa u četverovez privezanog broda „Brijunka“, uslijed djelovanja vanjskih sila, prvi je u slijedu događaja koji su rezultirali pomorskom nesrećom. Nagli porast jakosti vjetra i promjena njegova smjera uzrokovalo je daljnja oštećenja brodske palubne konstrukcije na mjestu priveznih bitvi i u konačnici prekidanje pramčanog priveza broda.
Bez učvršćenja na pramčanom dijelu, brod „Brijunka“ pod utjecajem sile vjetra zarotirao je ulijevo i pramčanim dijelom udario u krmeni dio susjedno privezanog broda „Supin“. Sraz (ili vjerojatnije više njih) pramčanog dijela drvenog broda „Brijunka“ i krmenoga dijela čeličnoga broda „Supin“ rezultirao je uništenjem pramčanog dijela „Brijunke“, koja je uslijed takvih oštećenja potonula u položaju usporedno s obalom.

KONTRIBUTIVNI ČIMBENICI:

Kontributivnim čimbenicima ove pomorske nesreće smatraju se:
– izražena atmosferska nestabilnost u sklopu brzog premještanja frontalnog sustava s naglim jačanjem i promjenom smjera vjetra
– mogući združeni učinak navedenog atmosferskog poremećaja i stojnog vala6 u zaljevu luke Brijuni
– moguća neodgovarajuća vrsta i/ili karakteristike brodskog konopa i/ili periodika njihove zamjene.

 

✓ AIN05-SR-1/2024

Noveliranje pravila kojima se uređuje red i sigurnost u luci Brijuni

Tijelu koje upravlja lukom Brijuni preporuča se novelirati pravila o sigurnosti i redu u luci temeljem stručne podloge koja će uzeti u obzir okolnosti nastanka i ishod ove pomorske nesreće, te recentne hidronavigacijske, meteorološke i oceanografske podatke i specifičnosti luke, tehničko-tehnološka obilježja brodova koji uobičajeno pristaju u luku, mjere sigurnosti prilikom plovidbe, sidrenja i boravka na vezu, mjere sigurnosti i zaštite okoliša s postupcima u slučaju opasnosti ili pomorskih nesreća.


✓ AIN05-SR-2/2024

Uspostaviti proces evidentiranja i praćenja zamjene brodskih konopa odgovarajućom vrstom i karakteristikama

Brodaru, odnosno brodovlasniku Javnoj ustanovi NP Brijuni preporuča se uspostaviti proces evidentiranja, praćenja i redovne zamjene brodskih konopa odgovarajućom vrstom i  karakteristikama, u skladu s projektnom dokumentacijom priveznog sustava broda.


✓ AIN05-SL-3/2024

Preventivne mjere zaštite od oštećenja brodova drvene gradnje

Ishod ove pomorske nesreće koji je rezultirao potpunim gubitkom broda drvene gradnje (Brijunka) i oštećenjima koja nisu utjecala na sposobnost za plovidbu broda čelične gradnje (Supin) nakon njihova sraza, pokazatelj je podložnosti brodova drvene gradnje povećanom riziku od oštećenja i havarija u uvjetima nepovoljnih vremenskih uvjeta, kao i u izravnom srazu s drugim objektom.

Agencija za istraživanje nesreća u zračnom, željezničkom i pomorskom prometu ističe kako je posebnom pažnjom potrebno preventivno djelovati radi izbjegavanja oštećenja ili barem umanjivanjem rizika oštećenja brodova drvene gradnje, osobito u uvjetima nepovoljnih vremenskih prilika, neovisno radi li se o privezanom ili brodu u navigaciji.

Adresati: Ova sigurnosna pouka namijenjena je brodovlasnicima, brodarima, kompanijama i članovima posade brodova drvene gradnje.

✓ AIN05-SL-4/2024

Siguran privez broda u luci

Agencija za istraživanje nesreća u zračnom, željezničkom i pomorskom prometu ističe da je privez broda konopima dimenzija i karakteristika sukladno projektnoj dokumentaciji priveznog sustava broda i kako je to potvrđeno od strane klasifikacijskog društva – ključni preduvjet sigurnog boravka broda u luci. Takve konope, uz koje isporučitelj/proizvođač odgovarajućom ispravom dokazuje udovoljavanje propisanim standardima, potrebno je redovito i bez odgode zamjenjivati, te o istome voditi evidencije u sklopu poslovnog procesa upravljanja brodom.

Adresati: Ova sigurnosna pouka namijenjena je brodovlasnicima, brodarima, kompanijama, članovima posade brodova i klasifikacijskim društvima.

Detalji istrage:

ID istrage 342-27/23-01/02
Početak istrage 04.04.2023.
Kraj istrage 08.07.2024.
Tip istrage
Status istrage

Dokumenti:

i

Sigurnosne preporuke:

Agencija za istraživanje nesreća u zračnom, pomorskom i željezničkom prometu, temeljem provedenog istraživanja ove nesreće, u cilju povećanja sigurnosti izdaje sljedeće sigurnosne preporuke:

Skip to content